ONTSTAAN

STIMA kwam in 1981 tot leven als Stichting Marketing en werd opgericht door 15 marketeers avant la lettre. Eind 1980 staken deze gelijkgestemden voor het eerst de koppen bij elkaar en in het voorjaar van 1981 werd de vzw Stichting Marketing opgericht.

Deze marketeers avant la lettre stonden aan de basis van deze oprichting:

Luc De Ridder (VEGL De Ridder & Co), Hendrik Hendrickx (Censydiam), Paul Heylen (Imadi) Rik Duyck (KB), Cyriel Van Tilborgh (KB), Leon Godin (Anhyp), Luc Van Huysse, Prof. Dr. Jacques De Rijcke (RUG), Koen Goderis, Jacques Monheim (Anhyp), Guido Rijmenans, Marc Roels (Suikers G. Lebbe), Johnny Thys (Interbrew), Eric Van Vooren (Direct Marketing Know-How Institute) en Jean-Pierre Wanquet (Insight GEA Belgium).

Sinds december 2011 zijn we operationeel onder de nieuwe naam STIMA - Stimulating Marketing, maar nog steeds met dezelfde filosofie:

De Belgische marketing ondersteunen

De marketeers besloten om samen een professionele organisatie te vormen die de marketing in België een duwtje in de rug zou geven. Initieel richtte de organisatie zich vooral op het leggen van contacten in de marketingwereld en het opzetten van de divisiestructuur.

In het eerste jaar werd de vereniging van de nodige onderbouw voorzien: de doelstellingen, activiteiten, lidmaatschapsvoorwaarden en de beheers- en werkingsvorm werden vastgelegd.

Doelstellingen

Vijf doelstellingen vormen nog steeds de kern van de STIMA-filosofie:

  1. De maatschappij informeren over de laatste evoluties binnen de marketingsector
  2. Het bevorderen van een beroepscode en een praktijkdiscipline
  3. Het voorzien in een continue marketingopvoeding en -opleiding
  4. Het trefpunt worden voor ideeën- en ervaringsuitwisseling tussen marketers onderling
  5. Het marketingvak binnen de bedrijfswereld, maar ook de eigen culturele gemeenschap promoten. 

Expertgroepen

Er werd gekozen voor een structuur met operationele expertgroepen die overeenkomen met de verschillende marketingtakken. Zo speelt de organisatie zo goed mogelijk in op de behoeften van iedere specifieke doelgroep. Er worden nog steeds marketeers aangetrokken voor de diverse deelgebieden en er bestaat een activiteitenkalender per Expertgroep. Binnen de expertgroepen spreken we van 'actieve leden'

STIMA vandaag

Vandaag is STIMA het belangrijkste Belgische forum voor marketingdenkers en -doeners en telt de organisatie meer dan 1200 professionele leden.